Co oznaczają cyfry przy nazwie oleju silnikowego i jaki będzie najlepszy dla należącego do nas auta?
Posiada on niezwykle duże znaczenie dla żywotności dowolnego silnika samochodowego. Ale nie wystarczy tylko regularnie go zmieniać, ale powinien on być ponadto w odpowiedni sposób wyselekcjonowany.

Źródło: http://www.flickr.com
Im olej jest w większym stopniu lepki, tym wolniej będzie spływać jedna warstwa oleju po drugiej. Mówiąc potocznie olej rzadszy to olej o niskiej lepkości. Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskiego Przemysłu Samochodowego stworzyło stosowana powszechnie skalę od 0 do 60, gdzie 0 znaczy, że jest to olej najrzadszy, a 60 znaczy olej najgęstszy. Klasy w lepkości oleju samochodowego znajdziemy na każdym opakowaniu, a tą lepkość oznacza się kombinacją cyfr z literą W na początku. Może być to przykładowo oznaczenie 5W/30, 10W/40 itp. Tutaj pierwsza liczba znaczy przydatność oleju w bardzo niskich temperaturach, a im wartości te są mniejsze, tym silnikowy olej korzystniej się spisze w niskiej temperaturze. Liczba, która mieści się po literze, jest to współczynnik, który znaczy lepkość oleju w wyższej temperaturze. Im liczba jest większa tym olej jest bardziej gęsty w temperaturze wyższej.
Czy ten tekst zaciekawił Cię tak bardzo, że pragniesz więcej? Zatem po następne szczegóły zaloguj się do podanego linku. Tam jest interesujący fakt (https://kesbet.pl/beton-architektoniczny/donice-beton-architektoniczny/).
Producenci samochodów zalecają najczęściej oleje o lepkości 40. Produkty o lepkości mniejszej, są przeznaczone do teraźniejszych silników, które są ciasno spasowane.
Na opakowaniu oleju silnikowego można by znaleźć aktualnie 2 znane specyfikacje jakościowe. Jest to specyfikacja API albo ACEA. Bardzo często wytwórcy silników mają jednak własne normy, które określają konkretne parametry oleju. Specyfikacja API znaczy olej, który jest oznaczony za pomocą oznaczenia, który jest złożony z dwóch liter. Pierwsza z liter służy do oznaczenia typu silnika, do jakiego przeznaczony jest olej, a druga oznacza jakość oleju.
Dziś możemy kupić oleje, które z łatwością realizują bardzo wysokie wymagania klasyfikacji API, więc przy wyborze oleju do silników dzisiejszych, lepiej kierować się specyfikacją ACEA, która jest nowocześniejsza.